« به آنسو دیدن و گام برداشتن »
برگردان از آلمانی: نیلاب موج سلام برگردان از آلمانی: نیلاب موج سلام

دولت آلمان میخواهد به منظور مبارزه علیه خشونت بر زنان بیشتر از پیش فعال شود. حزب دموکراتهای مسیحی آلمان 133 پیشنهاد را در پیرامون مبارزه با خشونت مطرح میکند و به این نظر است که: « خشونت بر زنان مشکل حاشیه یی نه بلکه اساسیی است که هر روز با آن مواجه هستیم. ». از این بابت، مراکز کمک رسانی به قربانیان خشونت بایستی به پیمانۀ وسیعتر ایجاد شوند و مراجع دولتی و غیر دولتی همکاری میان همدیگر را بیشتر از پیش سازند. بر اساس یک گزارش به دست آمده 37 فیصد زنان میان 16 تا 85 سال قربانیان خشونت اند. از هر در صد 16 زن در جهان با خشونت جنسی آشناست و هر چهار زن در جهان با خشونت و بیرحمی از سوی همسرش.

 

ماریون ستیفانس در گفت و شنودی با رادیوی آلمان پیشنهاد میکند که به پناهجویان خارجی  به وسیلۀ زبانهای مادری  کمک بیشتر میتوان فراهم کرد. اما این معضله تنها به زنان خارجی بر نمیگردد. حتا زنان آلمانی تبار برهۀ جدایی از همسر را یکی از « خطرناکترین دوره ها » میخوانند. آمار زنانی که در این هنگام به قتل میرسند، بالاست.

 

مبحث خشونت در برابر زنان برای یک مدت طولانی تابو بود. کسی در موردش گپ نمیزد. کسی نمیخواست، چیزی ببیند. کسی اقدامی به عمل نمی آورد.

اما امروز دنیا دیگرگون شده است و گامهای عملی بسیار در راستا برداشته میشوند. از سالهای 70 ترسایی بدینسو خانۀ زنان و محل کمک به قربانیان خشونت و کودکان فراری ایجاد شده است. مطابق قانون دفاع از قربانیان، کسانی که  از سوی همسران و یا همخانه گان مورد سوی استفاده و خشونت قرار میگیرند، موثر و سروقت تحت حمایت قرار میگیرند.

« همویی که دیگری را مورد ضرب و شتم قرار میدهد، باید برود.» مردان خشونتکار از منازل شان بیرون انداخته میشوند و زنان و کودکان از پشتیبانی بهره مند. کارمندان مسلکی، کمک رسانان اجتماعی، قوۀ اجراییه و قوۀ قضاییه همه با هم در راستا کار میکنند.

 

« به آنسو دیدن و گام برداشتن»

 

امنیستی انترنشنل با یک کمپاین جهانی زیر نام «  به آنسو دیدن و گام برداشتن »  معضلۀ خشونت بر زنان را برای مدت دو سال به خاطر محو خشونت در سر خط فعالیتهایش قرار داد. امنیستی انترنشنل میخواهد، صدای زنان و مردانی را که محو تبعیض و خشونت را فریاد میکنند، به گوش جهانیان برساند و تصمیم گیرنده گان، مراجع و افراد را جرات ببخشد تا خویشتن را آشکارا به حیث مدافع حقوق انسانی زن معرفی کنند.

انستیتیوتهای غیر نظامی در ناحیه های شهری و برون شهری کشور های گونه گون برنامه هایی را در دیالوگ با مردم سازماندهی میکنند تا زنان را به خاطر پیش بردن زنده گی خالی از خشونت کمک کنند.

 

حقوق زن ـ حقوق بشر

 

ـ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ستون جنبش حقوق بشر است  که برابری برای تمامی انسانها را در فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شان تضمین میکند. این معنا میدهد که  انسانها ـ  زن و مرد ادعا بر تمام حقوق انسانی دارند. نه فرهنگ و نه رسم و رواج میتوانند دلیل برای پایمال کردن حقوق انسانی فرد شوند.

 

ـ عام گرایی، یونیفورم گرایی معنا نمیدهد. موزاییک بودن تجربیات فرهنگی و تاریخی به حقوق انسانی کرکتر جهانشمولی میبخشد نه عکس آن. حق زن بر یک زنده گی خالی از خشونت پارۀ اساسی اعلامیۀ حقوق بشر و کنوانسیونهای حقوق بشر میباشد و آن را تکمیل میکند. پس معضلۀ خشونت علیه زنان نه تنها مربوط به زنان است بلکه به مردان نیز ارتباط میگیرد. مردان باید احساس مسوولیت کنند و فعالانه داخل کارزار مبارزه علیه خشونت بر زنان شوند.

 

ـ تا زمانی که خشونت علیه زنان وحشت همه روزه است، داشته های قطعنامه ها و اعلامیه جهانی حقوق بشر به روی کاغذ باقی میمانند.

 

رویکرد ها

 

http://www.tagesschau.de/inland/frauen4.html

 

http://www.ms.niedersachsen.de/master/C32201394_N8116_L20_D0_I674.html

 

http://www.amnesty.de/umleitung/2004/deu07/011?lang=de%26mimetype%3dtext%2fhtml

 

http://www.amnesty.de/umleitung/2004/deu07/011?lang=de%26mimetype%3dtext%2fhtml


November 24th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي